پوستر نمایشگاه «فرالحظه»

 به گزارش هنر مشهد، نمایشگاه آنلاین عکس «فرا لحظه»، از تاریخ هفتم الی سیزدهم خردادماه، به طور هم‌زمان در بستر وب‌سایت و متاورس توسط گالری هیچا ،برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه، آثار منتخب جشنواره عکاسی قهرمانان به نمایش گذاشته می‌شود. این جشنواره در پاییز سال گذشته با همکاری شهربازی قهرمانان و گالری هیچا برگزار و با استقبال هنرمندان عکاس روبه‌رو شد.

 از میان آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره ۴۵ اثر منتخب در این نمایشگاه، در معرض نمایش گذاشته می‌شود. یکی از ویژگی های مهم نمایشگاه عکس «فرا لحظه» این است که آثار همگی به صورت NFT (توکن غیرقابل تعویض) هستند؛ علاوه بر این، بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از آواتارهای خود در فضای متاورس، در این نمایشگاه به صورت مجازی قدم بزنند و با آثار عکاسی از نزدیک تعامل داشته باشند. این تجربه منحصر به فرد، فرصتی جدید برای تجربه هنر عکاسی در دنیایی فراتر از مرزهای فیزیکی ارائه می‌دهد. گفتنی است که گالری هیچا،یک گالری پیشرو در زمینه ارائه هنر آنلاین است.

 در همین راستا گفت‌وگویی با حمید سبحانی عکاس و دبیر جشنواره در مورد فرایند برگزاری جشنواره عکس قهرمانان و برپایی نمایشگاه عکس «فرا لحظه» انجام داده‌ایم:

 ۱) لطفا در مورد روند شکل‌گیری ایده تا اجرای جشنواره عکس قهرمانان بگویید.
مدیریت مجموعه سرگرمی تفریحی قهرمانان نگاهی به‌روز و گسترده به فعالیت خود دارد، نشانه‌های این موضوع را می‌توان در طراحی، برنامه‌ریزی و مدل تعامل آنها دید. با همین شناخت وقتی پیشنهاد این جشنواره با مدیریت و مشاوران آنها در میان گذاشته شد، استقبال خوبی به عمل آمد چرا که بضاعت بصری مجموعه در وجوه مختلف این قابلیت را داراست. در برنامه‌ریزی فرایند برگزاری سعی شد از جوایز و حضور داوران شناخته شده و معتبر استفاده شود.

 ۲) کیفیت عکس‌های ارسالی و استقبال از فراخوان چگونه بود؟
در ۱۱ روز بیش از ۶۰ نفر از عکاسان حرفه‌ای و شناخته شده تا عکاسان کم‌تجربه این فرصت را یافتند که به‌صورت گروه‌های تعیین شده از مجموعه عکاسی کنند که ما انتظار پذیرای حدود ۴۰ عکاس را داشتیم. کیفیت عکس‌های رسیده بیش از انتظار گروه داوری بود به‌طوری که برای رسیدن به ۴۰ عکس منتخب نمایشگاه به‌سختی مجبور به حذف همین حدود عکس با قابلیت و ارزشمند شد.

 ۳) چگونه تصمیم به برگزاری این نمایشگاه به‌صورت آنلاین گرفتید و چه فرصت‌هایی برای رشد و توسعه نمایشگاه آنلاین در آینده می‌بینید؟
مقتضیات دنیای امروز و تقسیم حضور بخش مهمی از زندگی مردم در دنیای مجازی باعث این تصمیم شد. در فضای آنلاین تعداد بیشتری از مخاطبین می‌توانند به تماشای عکس‌ها بیایند و از سویی دیگر این شانس وجود دارد که مخاطب بین‌المللی هم این آثار را ببیند. همچنین نمایشگاه آنلاین باتوجه‌به هزینه‌های بالای چاپ و قاب آثار فرصت مغتنمی است برای عبور از این هزینه‌ها.

 ۴) برگزاری چنین جشنواره‌هایی که با حمایت بخش خصوصی برگزار می‌شود چه تأثیری در سطح هنری جشنواره‌ها دارد؟
رویکرد بخش خصوصی به این‌گونه اتفاقات هنری یک اتفاق برد برد برای برگزارکننده و هنرمند است. چرا که از سویی باعث بهتر دیده‌شدن و باظرافت دیده‌شدن وجوه فعالیت و اهداف مجموعه برگزارکننده خواهد شد و از سویی هنرمند فرصتی خواهد داشت تا فارغ از جنبه‌های دست‌وپاگیر و محدودکننده رخدادهای دولتی دست به خلق اثر بزند. در کشورهای پیشرفته سیاست‌گذاران برندهای شناخته شده بخش قابل‌توجهی از درآمد خود را به برگزاری رخدادهای فرهنگی و هنری اختصاص می‌دهند و این یک عمل پسندیده و جاافتاده است و جزئی از اهداف اصلی آن مجموعه محسوب می‌شود.